Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μάιος 1968

Κατάσταση Πολιορκίας

«Η Μαρίνα έγραψε ένα ανυπέρβλητο σε ομορφιά, δύναμη και αλήθεια ποίημα. Κάθε λέξη, εικόνα, νόημα, μπηγόταν στη σάρκα μου. Με πονούσαν. Με ανακούφιζαν. Με λύτρωναν. Ήταν η φωνή μας. [...] Ήταν η οργή. Η πίκρα. Κι όμως ήταν η δύναμή μας.» (Μίκης Θεοδωράκης, Το Χρέος, τόμος 1, σ. 273-274). Το χειρόγραφο του ποιήματος, με αρχικό τίτλο Γ.Φ.Α. (Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ), παρέδωσε στον συνθέτη η Σύλβα Ακρίτα, συγκρατούμενη της Ρένας Χατζηδάκη (Μαρίνας). Η μελοποίηση του πρώτου μέρους έγινε στο Νοσοκομείο Φυλακών «Άγιος Παύλος» τον Νοέμβριο του 1967 στην Αθήνα. Η μελοποίηση του δεύτερου και τρίτου μέρους πραγματοποιήθηκε, μετά την προσωρινή αποφυλάκιση του Θεοδωράκη, τον Μάιο του 1968. Η «Κατάσταση Πολιορκίας» είναι το δεύτερο έργο, μετά τα «Επιφάνια – Αβέρωφ», που ο Θεοδωράκης εντάσσει στην κατηγορία τραγούδι -ποταμός. Η δραματική πυκνότητα των στίχων εντείνεται από την αέναη μελωδική γραμμή, κύρια στοιχεία της οποίας είναι η λιτότητα και η πολυρυθμία. Η μουσική, που συχνότατα υποτάσσεται στη δύναμη του λόγου της Μαρίνας, εμπνέεται από βυζαντινές πτώσεις και ρετσιτατίβα, με τα ρυθμικά σχήματα να αντιστοιχούν στους φυσικούς τονισμούς των συλλαβών.

Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα